شورای مقاومت ملی خواستار ایجاد یک صف منسجم دربرابر طالبان شد

شورای موسوم به مقاومت ملی که ادعای مبارزه با طالبان را دارد در تازه ترین بیانیه مطبوعاتی خویش، خواستار منسجم شدن جبهات مبارزه برضد طالبان شده است.

این شورا که متشکل از گروهی از چهره های سیاسی پیشین افغانستان می باشد، به مناسبت عید قربان در پیامی، گفته است که تنها راه باقی مانده در برابر طالبان، مبارزه همه جانبه است.

در اعلامیه این شورا که شنبه ۲۶ جوزا به نشر رسیده آمده است که ” سومین عید قربان درحالی فرارسیده که در این سه‌ سال افغانستان در اشغال یک گروه تروریستی و متحجر می باشد؛ گروهی که به گفته این جبهه، به هیچ یک از اصول وارزش‌های انسانی و اسلامی پای‌بندی ندارد.

در اعلامیه این شورا آمده است که “بسیاری از کشورهای منطقه و جهان شعار می‌دادند که گویا طالبان تغییر کرده و آمادگی سازگاری با ارزش‌های بشری و بین‌المللی را دارند، اما در این سه سال گذشته دیده شد که این گروه نه تنها تغییر نکرده‌اند بلکه از «واگذاری مقدرات مردم افغانستان توسط قدرت‌های بزرگ به خود، مغرور شده و حتی بدتر از دوره اول بر باورهای منحط و اعمال متحجرانه خویش پافشاری می‌کند.”

به گفته این شورا، “دیگر جایی آزمودن باقی نمانده است و تنها یک راه باقی است و آن مبارزه همه‌جانبه با گروه طالبان.”

شورای موسوم به مقاومت ملی گفته است که “تاکنون همگام با جهان انتظار داشت که گروه طالبان به مطالبات برحق مردم افغانستان گردن نهد و دست از سلب آزادی‌های مردم و وضع محدودیت‌های غیرانسانی به خصوص بر زنان کشور بردارد و به یک نظام مبتنی بر اراده جمعی تن دهد؛ اما طوری که شاهد است «این گروه بجز به ستم بر مردم و غارت منابع ملی به چیزی دیگری نمی‌اندیشد.”

شورای مقاومت ملی اضافه کرده است:”بنابراین شورای عالی مقاومت ملی برای نجات افغانستان از همه گروه‌های سیاسی و نظامی مخالف طالبان می‌خواهد که در صف واحد مبارزه منسجم شویم تا به موفقیت‌های بیشتر نایل آییم.”

جبهه مقاومت ملی که توسط شماری از سیاسیون فرار کرده از افغانستان در ترکیه ایجاد شده، یکی از جبهات نظامی در برابر طالبان به شمار می رود که در برخی از نقاط افغانستان از جمله ولایت پنجشیر، جبهه نظامی برضد طالبان دارد.

در کنار این جبهه، جبهه موسوم به آزادی نیز ادعا می کند که برضد طالبان مبارزه مسلحانه دارد و مسوولیت برخی حملات چریکی در شهرهای مختلف را برعهده می گیرد.

طالبان اما بارها اعلام کرده اند که هیچ جبهه نظامی برضد این گروه در افغانستان وجود ندارد.

موضع گیری درباره نشست دوحه

شورای مقاومت ملی در پیام عیدی خود، درباره نشست سوم دوحه نیز موضع گیری کرده و گفته است که این جبهه، یک‌بار دیگر از سازمان ملل متحد و کشورهای ذیدخل می‌خواهد تا درین نشست و روندهای آتی، همه جناح‌های سیاسی، نهادهای مدنی، فعالان حقوق بشر و حقوق زن، رسانه‌ها و نمایندگان اقوام مختلف کشور را مشارکت دهند.

به گفته این شورا، هرگونه روندی که به حذف مردم افغانستان بینجامد و به طالبان تنها به عنوان جانب افغانستان نگاه کند، بحران را پیچیده‌تر و طولانی‌تر می‌کند و هیچگونه پیامد مثبتی در بر نخواهد داشت.

شورای موسوم به مقاومت ملی از کشورهای جهان و منطقه که تا کنون «تعامل یک‌جانبه» با گروه طالبان داشته‌اند خواسته است که به این روند تجدید نظر کنند.

این شورا همچنان گفته است که قرادادهای کشورها با طالبان در زمینه معادن و منابع طبیعی افغانستان، غیرقانونی است و به باور این شورا، کشورهای مختلف از این طریق به غارت منابع اقتصادی و ثروت ملی افغانستان می‌پردازند.

این شورای اضافه کرده است که منافع بدست آمده از این قراردادها، تنها در راستای ترویج خشونت و رشد تروریزم هزینه می شود.

 

نوشته های مشابه