چین گذرگاه‌های مرزی افغانستان و پاکستان را بازسازی می‌کند

مقامات چینایی می گویند که این کشور در راستای بهبود روابط میان کابل و اسلام آیاد، گذرگاه های مرزی میان دو کشور را به شکل عصری بازسازی می کند.
به گفته این مقامات، این گذرگاه ها، دارای محلات مدرن پذیرایی، دستگاه‌های آب آشامیدنی و سردخانه های عصری خواهد بود.
ژاو لیجیان، معاون سفیر چین در اسلام آباد گفته است که برنامۀ توسعه مرزی، ثمرۀ مذاکرات اخیر میان وزیران خارجۀ چین، افغانستان و پاکستان است که چندی پیش در کابل برگزار شده بود.
او گفته است که هدف این اقدام بهبود روابط میان افغانستان و پاکستان است و همچنان می تواند برای ده ها هزار مسافری که همه روزه میان دو کشور رفت و آمد می کنند سهولت ایجاد کند.
به گفته معاون سفیر چین، تمامی این تاسیسات در نقاط مرزی تورخم و چمن و بندرغلام خان، اما داخل خاک پاکستان ساخته می شوند.
براساس آمارها، میزان تجارت میان افغانستان و پاکستان به دلیل تنش های سیاسی به شدت کاهش یافته است اما هنوز هم روزانه هزاران نفر میان دو کشور رفت و آمد می کنند.
با این حال، معاون سفیر چین در اسلام آباد گفته است که این کشور در نظر دارد تا دهلیز اقتصادی چین-پاکستان را که بخشی از ابتکار “یک کمربند یک راه” است، به سمت افغانستان گسترش داده و از آن طریق راه‌های مواصلاتی را به بازارهای آسیای مرکزی وصل کند.
آقای لیجان گفت “افغانستان در ۴۰ سال گذشته از هرج و مرج، جنگ داخلی و تجاوز خارجی متاثر بوده است. ما با مردم افغانستان همدردی بسیار زیاد داریم و دست کمک به سوی آنان دراز می‌کنیم”.
چین یکی از شرکای اقتصادی مهم و استراتژیک برای پاکستان در سالهای اخیر بوده است که تلاش دارد تا میان کابل- اسلام آباد در راستای بهبود وضعیت سیاسی نیز میانجی گری کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *