تفاهم ارگ و نامزدان؛ تعدیلات در قانون انتخابات توشیح شد

ارگ ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرده است که پس از سه روز گفتگو بر سر تعدیلات در قانون انتخابات، دو طرف روی موارد اختلافی به توافق رسیده و این طرح از سوی رییس جمهوری توشیح شده است.

در این مذاکرات نمایندگان نامزدان ریاست جمهوری، حکومت، احزاب سیاسی و نهادهای ناظر انتخاباتی حضور داشته اند. رییس جمهور غنی پس از توشیح این طرح گفته است که این مسوده نتیجۀ اجماع قشر سیاسی افغانستان، نامزدان ریاست جمهوری و نهادهای ناظر انتخابات است که بر تعدیل آن تاکید داشتند.

با این حال، منابعی در ارگ ریاست جمهوری گفته اند که نزدیک به ۲۰ ماده قانون انتخابات تعدیل شده که در برخی موارد این تعدیلات جزئی بوده است؛ اما مهم‌ترین تعدیلات در ماده یازدهم که مربوط شرایط عضویت کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی است، رونما شده است. او به صدای امریکا گفته است.”در قانون گذشته ما کسی که کاندید بود، لیسانس رشته‌های علوم بشری (حقوق، علوم سیاسی، شرعیات) و رشته‌های مرتبط با آن را داشته باشد؛ ولی در این قانون لیسانس به صورت عام آمده که بیشتر تأکید شود روی تجربه افراد به آن خاطر فقط لیسانس شرط گذاشته شده؛ ولو که غیر از رشته‌های مرتبط به علوم بشری باشد”. ماده سیزدهم قانون انتخابات که مربوط به نحوۀ گزینش کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی است، نیز تعدیل گردیده است. پیش از آن، کمیتۀ گزینش ایجاد و بست‌های کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی به اعلان گذاشته می‌شد.

کمیتۀ گزینش اسناد داوطلبان را بررسی و با آنها مصاحبه می‌کرد؛ سپس برای هر کرسی سه شخص واجد شرایط را به ریاست جمهوری معرفی می‌کرد و رئیس جمهور تنها یکی از سه کاندید را پس از مصاحبه بر می‌گزید. اما در قانون جدید، هر حزب سیاسی ثبت‌شده، یک فرد را که حدِ اقل پنج سال تجربه مدیریتی، سند لیسانس و تابعیت افغانستان داشته باشد، به ریاست جمهوری معرفی می‌کند.

با این حال محمد هدایت گفته است که براساس تعدیلات جدید، ۱۵ شخص از شش نهاد ناظر انتخاباتی نیز برای احراز کرسی کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی به ریاست جمهوری معرفی خواهند شد. او افزوده است: “کاندیدان اولیۀ را که می‌داشته باشیم، در حدود ۸۷ نفر می‌شود…پس از آن یک انتخابات صورت می‌گیرد. ۱۸ کاندید ریاست جمهوری داریم و هر کاندید ریاست جمهوری می‌تواند که برای ۱۴ نفر از این ۸۷ نفر رأی بدهد.

بر اساس این انتخابات همان ۱۴ نفری که بیشترین آرا آورده باشد، به ریاست جمهوری معرفی می‌شوند”. هدایت می گوید که از میان این 14 نفر شخص برنده، هفت تن آنان به حیث کمیشنران کمیسیون انتخابات، پنج تن به حیث کمیشنران کمیسیون شکایات انتخاباتی و دو تن نیز به حیث رئیس دارالانشای کمیسیون‌های انتخاباتی توسط رئیس جمهور گماشته خواهند شد. براساس طرح جدید احتمال دارد که کمیشنران کنونی کمیسیون مستقل انتخابات از کار برکنار و افراد جدیدی به جای شان گماشته شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *