اعلامیه پایانی نشست مسکو؛

تاکید بر حفاظت از حکومت مرکزی و مشارکت عادلانه

سرانجام پس از دو روز گفتگو میان هیاتی متشکل از رهبران سیاسی و نمایندگان گروه طالبان در مسکو، دو طرف بر حمایت از حکومت مرکزی نیرومند و مشارکت عادلانه در ساختار قدرت توافق کردند.

در اعلامیه پایانی این نشست همچنان تاکید شده است که دو طرف از گفتگوهای صلح به رهبری امریکا حمایت کرده و گفتگوهای شان را در آینده ادامه خواهند داد.

شیرمحمد عباس استانکزی ریاست هیات طالبان در نشست مسکو را بردوش داشت

در قطع‎نامه پایانی نشست مسکو، دو طرف بر ضرورت برقراری ثبات و صلح تاکید کرده و گفته اند که افغانستان سرزمین مشترک همه افغان ها است و باید به یک صلح با عزت دست یابد.

در بخشی از این اعلامیه آمده است:” تمام طرفهای اشتراک کننده توافق دارند که گفتگوهای بین الافغانی باید در این شرایط حساس بګونه منظم ادامه یابد و تمام طرفهای اشتراک کننده بر اجرای اصلاحات لازمه، حفظ و تقویه نهادهای بنیادی، دفاعی و سایر نهادهای ملی که ملکیت تمام افغانها میباشد بعد از توافق صلح تاکید میکنند.”

در بخشی دیگر از این اعلامیه آمده است که تمام طرف های اشتراک کننده برای تحقق صلح پایدار و سراسری در افغانستان همکاری و حمایت کشورهای منطقه و کشورهای بزرگ را لازم می داند.

پیروی از اساسات دین اسلام در همه امورات نظام، تاکید بر حفاظت از یک حکومت قوی مرکزی مبنی بر مشارکت عادلانه همه اقوام افغانستان،تاکید بر تحکیم وحدت ملی و تحقق عدالت اجتماعی، تاکید بر اصل بیطرفی افغانستان در برابر منازعات منطقوی و جهانی از جمله موارد عمده دیگر این توافقات به شمار می روند.

خروج کامل نیروهای خارجی از کشور، تاکید بر عدم مداخله کشورهای خارجی در امور افغانستان، اطمینان به جامعه جهانی که از خاک افغانستان هیچ تهدیدی متوجه آنها نخواهد شد، اطمینان رعایت حقوق تعلیمی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی زنان در مطابقت ارزشهای اسلامی، تاکید بر رعایت حقوق سیاسی و اساسی مردم افغانستان وآزادی بیان در مطابقت با اصول اسلامی از دیگر موارد این توافق نامه هستند.

هیات های شرکت کننده در مسکو توافق کرده اند تا برای ایجاد فضای اعتمادسازی در گام نخست آن عده از زندانیانی که سن شان زیاد است و یا بیمار هستند و یا هم مدت حبس شان رو به اتمام است از زندان رها شوند.

همچنان آنان بر بیرون ساختن نام‌های سران طالبان از لست سیاه ملل متحد و ګشودن رسمی دفتر سیاسی در قطر به هدف پیشبرد پروسه صلح تاکید کرده اند.

براساس توافق دو طرف قرار است دور بعدی این نشست ها در کشور قطر برگزار شود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن