اولین روز نشست مسکو؛

طالبان بر بی‎اعتبار بودن قانون اساسی افغانستان تاکید کردند

نشست صلح مسکو میان شماری از سیاست مداران افغانستان و نمایندگان گروه طالبان، امروز، سه شنبه 16 دلو، برگزار شد و نمایندگان طالبان خواستار تغییر قانون اساسی شدند.

عباس استانکزی، رئیس هیات طالبان در نشست مسکو می‌گوید که قانون اساسی کنونی افغانستان اعتبار ندارد، زیرا از جانب “کشورهای غربی بر مردم افغانستان تحمیل شده” و باید قانون اساسی جدید با “معیارهای اسلامی و ارزش‌های افغانی” پس از خروج کامل نیروهای خارجی از کشور تهیه شود.

استانکزی می گوید که گروه طالبان پس از خروج نیروهای خارجی از افغانستان خواستار انحصار قدرت نیست و با گروه های سیاسی دیگر گفتگو می کنند.

کوفی
فوزیه کوفی از شرکت کنندگان در نشست مسکو بوده است.

او، خارج شدن نام رهبران این گروه از فهرست سیاه، آزادی زندانیان، ایجاد یک دفتر رسمی برای این گروه، تعدیل قانون اساسی، ایجاد نظام اسلامی و تضمین گفت‌وگوهای صلح را از شرایط صلح برای افغانستان خواند.

در نشست صلح مسکو شماری از رهبران سیاسی و جهادی به شمول حامد کرزی، یونس قانونی، محمد محقق، عطا محمد نور، نمایندگان حزب اسلامی، وکلای پیشین، اسماعیل خان و شماری از زنان نیز حضور داشتند.

چهره‌هایی چون وکیل احمد متوکل، وزیر خارجه پیشین طالبان و عبدالسلام ضعیف از اعضای عمده پیشین طالبان که حالا در کابل زندگی می‌کنند هم، به این نشست رفته‌اند اما از جانب دولت  افغانستان نماینده یا هیاتی فرستاده نشده است.

با این حال، حامد کرزی رییس جمهوری پیشین افغانستان، می گوید که نشست صلح مسکو گام مهمی در راستای آغاز “مذاکرات بین‌الافغانی” است.

او تاکید کرد که حق مسلم مردم افغانستان است که از صلح پایدار برخوردار باشند و این صلح نباید با مداخله دیگران تامین شود.

محمد محقق معاون ریاست اجرایی کشور نیز در این دیدار خواستار آتش بس میان طالبان و دولت افغانستان شد و گفت که مذاکرات مستقیم طالبان با افغان ها باید صورت گیرد.

محمد یونس قانونی، معاون سابق رئیس جمهوری افغانستان و از نمایندگان جبهه مقاومت علیه طالبان معروف به “ائتلاف شمال” گفت: “هرچند قانون اساسی افغانستان در مقایسه با کشورهای منطقه، شاید بهترین و اسلامی ترین قانونی اساسی باشد، اما این قانون تعدیل پذیرواصلاح پذیر است.

عطا محمد نور نسبت ایجاد اداره موقت نیز حمایت خویش را اعلام کرد و گفت که طرفدار حضور طالبان در قدرت نیز هستند.

واکنش به برگزاری نشست صلح در مسکو متفاوت بوده است. شورای عالی صلح افغانستان گفته است که امیدوار است این نشست سرآغاز گفتگوهای بین الافغانی باشد. رییس جمهور غنی نیز در یک مصاحبه تلویزیونی تلویحا گفت که طرفدار آزادی بیان است و نمی خواهد که از فعالیتهای سیاسی دیگر افغان ها در راستای گفتگوهای صلح جلوگیری کند.

او گفت که توقع دارد حامدکرزی بعنوان رییس جمهور پیشین افغانستان، به دنبال عزت مقام و موقف ریاست جمهوری باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن