روزنامه پاکستانی:

میزان صادرات کالای پاکستانی به افغانستان یک میلیارد دالر کاهش یافته است

روزنامه دی انترنشنل پاکستان در یک مطلب تحلیلی خود نوشته است که کالاهای پاکستان بازار فروش خود را در افغانستان از دست داده‌اند.
این روزنامه افزوده است که در نتیجه سیاست‌های غلط دولت پاکستان، اموال و کالاهای تجارتی پاکستانی بازارهای خود را در افغانستان از دست داده است.

روزنامه انترنشنل پاکستان در این مطلب که دیروز دوشنبه (15 دلو) به نشر رسیده گفته است که دولت پاکستان در ظاهر می‌گوید که صادرات به افغانستان افزایش یافته؛ اما حقیقت برعکس است و کالاهای پاکستانی در افغانستان بازاری ندارند.

به گفته این روزنامه، میزان صادرات پاکستان در 12 سال اخیر به افغانستان سالانه 2.4 میلیارد دالر بود؛ این میزان در سال جاری به 1.4 میلیارد دالر کاهش یافته است.

این روزنامه پاکستانی در حالی این گزارش را منتشر کرده است که در زمان حکومت وحدت ملی مناسبات سیاسی و اقتصادی دو کشور در بحرانی ترین وضعیت ممکن بسر می‌برد.

پاکستان چندین بار مرز زمینی اش باافغانستان را مسدود کرد و افغانستان نیز بجای کالای پاکستانی سراغ کالای کشورهای دیگر رفت.

ایجاد بندر چابهار که هند نقش کلیدی را در آن بازی می‌کند نیز از حجم واردات کالای پاکستانی به افغانستان کاسته است. هند و ایران نیز دو شریک دیگر اقتصادی افغانستان هستند که برای تصاحب بازار افغانستان رقابتی سختی با پاکسان و کشورهای دیگر می‌کنند.

گفتنی است که اموال تجارتی پاکستان به جز از افغانستان بازار ناچیزی در سایر کشورهای منطقه دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *