پایان ثبت نام نامزدان؛

استفاده گسترده ارگ از امکانات دولتی برای تبلیغات

ثبت نام نامزدان انتخابات ریاست جمهوری عملا رور گذشته با ثبت نام غنی و عبدالله، به پایان رسید و 18 نفر از شخصیت های سیاسی، مقامات پیشین حکومت و رهبران احزاب سیاسی، خود را برای رفتن به ارگ ریاست جمهوری، نامزد کردند.

محمد اشرف غنی، عبدالله عبدالله، محمد حنیف اتمر، گلبدین حکمتیار، زلمی رسول، نورالحق علومی، فرامرز تمنا و رحمت الله نبیل از نامزدان مطرح در این دوره به شمار می روند اما آنچه که نگرانی ها در میان دیگر نامزدان را برانگیخته است، استفاده گسترده تیم ارگ از امکانات دولتی برای تبلیغات است.

تلویزیون ملی افغانستان بعنوان رسانه ای ملی و متعلق به همه مردم افغانستان، تنها به نشر جریان ثبت‌نام آقای غنی و کمی هم عبدالله عبدالله اکتفا کرد.

از روزی که امرالله صالح به وزارت داخله رفت و قرار شد که معاونیت اول غنی را بپذیرد، شمار زیادی از بخش های نشراتی و نیز کارمندان ارشد حکومتی  به شدت به تبلیغ از صالح و پیوستنش به تیم ارگ پرداختند.

هنگام ثبت نام و پس از ثبت نام آقایان غنی و عبدالله نیز کارمندان حکومت افغانستان تمام قد به بلندگوهای تبلیغاتی این دو مقام حکومتی تبدیل شدند و سخنگویان ارگ و معاونیت های ریاست جمهوری و نیز ریاست اجراییه، به شدت به نفع این دو کمپاین کردند.

روند کمپاین تیم به اصطلاح دولت سازی در شام روز  گذشته نیز به شدت ادامه داشت و تمامی امور مملکت در سایه پست های فیس بوکی ثبت نام و تعریف و تمجید از این تیم، گم بودند و هستند.

براساس قانون انتخابات، هیچ مقام حکومتی این حق را ندارد از سرمایه های مادی و معنوی دولت برای یک شخص خاص استفاده کند و این سرمایه ها به عنوان بیت المال و حق عمومی ملت، باید از هرگونه دستبردی مصوون باشد.

حکومت وحدت ملی اما، همانگونه که در طول نزدیک به پنج سال عمرش، در راستای بربادی منابع مختلف مردم از هیچگونه تلاشی فرو گذار نکردند در این راستا نیز ملاحظه ای نکردند و باید منتظر بود که در روزهای آینده نیز این روند به شدت  ادامه پیداکند.

یکی از مصیبت های کلان در افغانستان در طول سالهای گذشته مساله قانون گریزی مقامات و کارمندان دولتی بوده است. اینان به گمان اینکه برای یک ملت نه بلکه برای یک شخص کار می کنند، همواره در راستای منافع همان شخص خدمت کرده اند.

اکثر مشاوران و کارمندان ارگ ریاست جمهوری به جای اینکه دارای لایحه وظایف مشخص کاری در راستای حل مشکلات افغانستان باشند، به قراردادی هایی تبدیل شده اند که به نمایندگی از یک سمت و یک جناح، باید منافع شخص اول را تامین کنند.

با نگاهی به صفحه فعالیت سیدوحید قتالی رییس اداره امور ریاست جمهوری به راحتی می توان دید که تمام دغدغه های او، حوزه غرب و بخصوص ولایت هرات است و گویا که صفحه او متعلق به یک ولایت است و بس.

این روند را می تواند در نشرات صفحات مربوط به مشاوران و کارمندان معاون دوم ریاست جمهوری نیز به وضوح مشاهده کرد. صفحات مربوط به سرور دانش در چند روز اخیر به شدت در خدمت تبلیغات به تیم کمپاین آقای غنی قرار گرفته و دیگر خبری از وضعیت مملکت داری و مشکلات مردم نیست.

با این وضعیت پیش بینی می شود که استفاده از امکانات دولتی برای پیروزی تیم محمد اشرف غنی، به فصل سیاه دیگر زندگی مردم افغانستان مبدل شود و بیشتر منابع و امکاناتی که باید در راستای حل مشکلات مردم هزینه شود، در زدو بندهای انتخاباتی مصرف شود.

این روند حتی در گزینش افراد برای پست های دولتی نیز می تواند استفاده شود کما اینکه اطلاعات مختلفی در باره به داوطلبی گذاشتن پست های مهم دولتی و جلب افرادو اشخاص برای حمایت از غنی و تیمش و گماشته شدن به یک پست دولتی وجود دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *