صبغت‌الله مجددی درگذشت

صبغت‌الله مجددی، نخستین رییس دولت اسلامی افغانستان در دهه نود میلادی و رهبر حزب نجات ملی دیشب در سن 93 سالگی در کابل درگذشت.

منابع نزدیک به خانواده آقای مجددی، درگذشت وی را تایید کرده اند.

قرار است مراسم جنازه آقای مجددی امروز سه‌شنبه (23 دلو) در در استادیوم غازی کابل برگزار شود.

مجددی در میان قشر سیاسی کشور مورد احترام بود و جایگاه ویژه‌ی داشت. حنیف اتمز نامزد انتخابات ریاست جمهوری در روز ثبت نامش اعلام کرد که او توانسته است حمایت آقای مجددی را در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده بدست بیاورد.

صبغت الله مجددی در سال 1305 خورشیدی در یک خانواده روحانی در شهر کابل به دنیا آمد. او از مشایخ طریقت نقشبندیه و منتسب به شیخ احمد سرهندی، معروف به مجدد الف ثانی است.

در سال های های 1368 و 1369 خورشیدی که حکومت در تبعید مجاهدین در پاکستان ساخته شد، صبغت الله مجددی به عنوان رئیس دولت اسلامی افغانستان تعیین شد.

پس از پیروزی مجاهدین، آقای مجددی در بهار سال 1371 برای دو ماه به عنوان رئیس دولت موقت مجاهدین انتخاب شد و دولت را رسما از فضل الحق خالقیار، نخست وزیر دولت نجیب الله تحویل گرفت.

صبغت الله مجددی پس از دو ماه، زمام داری سکان دولت اسلامی را براساس توافقات اسلام آباد به برهان الدین ربانی رهبر جمعیت اسلامی سپرد.

پس از سقوط رژیم طالبان در سال 2001 آقای مجددی به روند بن پیوست و در تعاملات مختلف سیاسی این کشور نقش فعال داشت.

صبغت الله مجددی به عنوان رئیس مجلس سنای افغانستان نیز کار کرده و همچنین ریاست کمیسیون تحکیم صلح را به عهده داشته است.
خبرمرگ آقای مجددی در رسانه ها و شبکه های اجتماعی بازرتابی گسترده ی داشته است. او از سیاست مداران معتدل بود که مورد تایید و احترام اقشار مختلف سیاسی کشور نیز بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن