معتدل ترین شخصیت سال؛

افغانستان آزمایشگاه حکومت موقت و انتقالی نیست

سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان که از سوی یک نهاد مدنی جایزه معتدل ترین فرد سال را دریافت کرده، می گوید که افغانستان آزمایشگاه اداره موقت و انتقالی نیست.

به گفته او، هر تغییری باید در چارچوب قانون اساسی کشور به میان بیاید.

آقای دانش که در نشستی زیرنام “مبارزه با افراطیت و چشم‌انداز صلح» سخن می گفت تاکید کرد که گروه طالبان توان دیدن پیشرفت‌های افغانستان را ندارد و به همین دلیل با مطرح‌کردن بهانه‌هایی چون مشکل در قانون اساسی و یا حضور نیروهای خارجی، نمی‌خواهند که صلح کنند.

معاون دوم رئیس جمهوری می گوید؛ افراد و گروه‌هایی که با این خواست طالبان همنوا می‌شوند، ارزش‌های ملی کشور را زیر پا می‌کنند.

 

دانش می‌گوید که تغییر نظام سیاسی و کنار گذاشتن قانون اساسی، نه تنها سبب ثبات نمی‌شود که کشور را در یک چرخۀ ناپیدای دیگری از اختلاف، منازعه و بی‌ثباتی سوق می‌دهد.

آقای دانش در حالی به تشکیل اداره موقت واکنش نشان داده است که گفته می شود در مذاکرات صلح میان امریکا و طالبان در قطر روی این موضوع توافقاتی شده است اما آقای خلیل زاد آن را رد کرده و گفته است که هیچ صحبتی در باره اداره موقت به میان نیامده است.

با این حال معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان در واکنش به برگزاری نشست مسکو، می گوید که افراد مشخصی نباید از نشانی شهروندان کشور، آیندۀ افغانستان را در ابهام قرار دهند و هر گونه توافق باید در چارچوب نظام و ساختار کنونی و قانون اساسی کشور تنظیم شود.

او با اشاره به گفت‌وگوهای صلح می‌گوید، صلح تنها معامله نیست، بنابراین صلح باید پایدار باشد تا ارزش‌های جامعه در آن حفظ شود.

به گفتۀ معاون دوم رئیس جمهور، شهروندان افغانستان در نشست بن حضور نداشتند؛ اما امروز مالکیت همه چیز در دست شهروندان است.

سرور دانش درحالی درباره مذاکرات صلح و مالکیت افغان ها بر این پروسه تاکید دارد که پیشتر شماری از سیاست مداران کشور در نشست مسکو، خواستار خروج نیروهای امریکایی و برقراری صلح با طالبان شده بودند. در نشست مسکو، حکومت افغانستان حضور نداشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن