زنان شورای عالی صلح: در مذاکرات صلح به زنان توجهی نشده است

زنان عضو شورای عالی صلح افغانستان می گویند که در مذاکرات صلح به آنان توجهی نشده و این بی توجهی باعث ناکامی پروسه صلح خواهد شد.

در یک اعلامیه که این زنان به نشر رسانده اند آمده است:” با تأسف در جریان گفت‌وگوهای مقدماتی صلح، موضوع زنان تا کنون حتا به‌گونه‌ی حاشیوی هم مطرح نشده است.

فوزیه کوفی از زنان شرکت کننده در نشست مسکو بوده است
فوزیه کوفی از زنان شرکت کننده در نشست مسکو بوده است

آنان با ابراز نگرانی از عدم حضور زنان گفته اند که بدون حضورشان عادلانه، فراگیر و پایدار بودند این پروسه زیر سوال می رود.

به نقل از اعلامیه، این اعضای شورای عالی صلح از جامعه‌ی جهانی دخیل در موضوع صلح افغانستان خواسته‌اند که به موضوع زنان در پروسه‌ صلح صادق باشند و از هر گونه معامله روی حقوق زنان افغان در جریان گفت‌وگوی این پروسه، جلوگیری کنند.

در اعلامیه آمده ست:”دستاوردهای ۱۸ ساله‌ی زنان در هیچ نوع از گفت‌وگوها و مذاکرات صلح مورد استفاده‌ی سوء قرار نگیرد؛ همه‌ی این دستاوردها و نهادهای مردم سالار باید حفظ گردند.”

زنان شورای صلح درحالی نسبت به حضور کمرنگ شان در پروسه صلح ابراز نگرانی کرده اند که در مذاکرات صلح مسکو، شماری از زنان فعال سیاسی به شمول فوزیه کوفی و حوا علم نورستانی به نمایندگی از زنان افغان، شرکت کرده بودند.

مریم احمدی

مریم احمدی، خبرنگار و فعال حقوق بشری است. او فعالیت روزنامه نگاری خویش را از دو هفته نامه آیینه روز آغاز کرده و در تلویزیون آیینه و خبرگزاری بخدی نیز فعالیت داشته است. او همچنان عضو فعال جامعه مدنی و نهادهای حقوق بشری چون موسسه اجتماعی بامیکا، جنبش زنان عدالت خواه و جنبش زنان پنجره امید می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *