خواست زنان افغان از شرکت کنندگان نشست مسکو:

دموکراسی را معامله نکنید

شماری از زنان افغان امروز، دوشنبه، 15 دلو در نشستی در کابل، از شرکت کنندگان در نشست مسکو، خواسته اند تا خواسته های آنان را نیز در مذاکرات شان با طالبان در نظر بگیرند.

در اعلامیه ای که این زنان به نشر رسانده آمده است که مردان دخیل در این مذاکرات نباید حقوق زنان و دموکراسی را معامله کنند.

در بخشی دیگر از این اعلامیه از شرکت کنندگان در نشست مسکو، خواسته شده است تا نباید روی تغییر نظام سیاسی کشور در مذاکرات بحث شود.

تامین حقوق بشر، تضمین حضور زنان در ادامه مذاکرات، منزوی نشدن افغانستان و حفظ قانون و نظم عمومی از جمله دیگر خواسته هایی است که زنان افغانستان خواستار در نظر گرفتن شان در مذاکرات مسکو شده اند.

نشست مسکو فردا سه شنبه با شرکت شماری از رهبران سیاسی افغانستان به شمول رییس جمهوری پیشین حامد کرزی و نمایندگان طالبان برگزار می شود.

حنیف اتمر، محمد محقق، عطا محمد نور و اسماعیل خان از چهره های سیاسی و جهادی هستند که در این نشست حضور دارند.

حکومت افغانستان با بی حاصل خواندن این مذاکرات، بر مذاکره طالبان با دولت تاکید دارد و به شدت برضد کسانی که در مسکو شرکت کرده اند، تبلیغات کرده است.

شماری از ناظران مسایل سیاسی می گویند که انزوای حکومت افغانستان در مذاکرات صلح، با برگزاری نشست مسکو، تکمیل می شود و عملا دولت افغانستان از تمامی رایزنی های صلح کنار زده شده است.

پیش از این نیز دولت افغانستان در نشست های صلح قطر، مسکو و امارات حضور نداشت و هیات افغانی، نتوانست که با طالبان دیدار و گفتگو کند.

با این حال، گروه طالبان گفته است که نمایندگان این گروه موقف شرعی و اصولی و همچنان پالیسی و خط مشی طالبان در پیوند به پایان حضور امریکا در افغانستان و تأمین صلح در این کشور را در نشست مسکو، توضیح می‌دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *