سفارت روسیه در کابل؛

مسکو میزبان هیچ نشستی در باره‌ی صلح افغانستان نیست

سفارت روسیه در کابل، در پیوند به نشر گزارش هایی درباره میزبانی مسکو از یک نشست صلح درباره افغانستان، گفته است که این کشور میزبان هیچ نشستی نیست.

در خبرنامه ای که این سفارت به رسانه ها فرستاده، آمده است که قرار است یک نشست به ابتکار یک نهاد افغانی در مسکو برگزار شود.

در این نشست، قرار است شماری از رهبران سیاسی افغانستان به شمول محمد محقق، عطا محمدنور، اسماعیل خان، حکمت خلیل کرزی و برخی از نمایندگان طالبان نیز در این نشست شرکت کنند.

پیش از این گزارش هایی نشر شده بود که قرار است نمایندگان طالبان به دعوت روسیه در این نشست شرکت کنند.

با این حال، وزارت خارجه افغانستان در واکنش به این نشست گفته است که نمایندگان دولتی در این نشست شرکت نخواهند کرد.

با این حال، برخی از نزدیکان رییس جمهور غنی در واکنش به نشست مسکو، گفته اند که این نشست نشان گر دور ماندن برخی از چهره های سیاسی افغانستان از قدرت است.

فضلی فضلی از مشاوران رییس جمهور غنی در نوشته ای فیس بوکی، گفته است که برخی از چهره های سیاسی افغانستان که ظاهرا اساس‌گزاران اصل انتقاد دموکراتیک قدرت و نظام موجود محسوب می شوند، به علت دورماندن از حاکمیت و اختلافاتی که نسبت به دولت مردان فعلی دارند، حاضر اند که حتی از تمام این ارزش ها و اصول عبور نموده و تا نابودی آن به پیش می روند.

او نوشته است که ریشه این اختلاف ها در عدم دسترسی به مناصب و منافع بوده است.

با این حال، جاوید لودین معین پیشین سیاسی وزارت خارجه و از اعضای رهبری تیم صلح و اعتدال، گفته است که او نیز مخالفت نشست مسکو است اما برای او، بدتر از محاسبه سیاسی آنهایی که اشتراک می کنند،پررویی آنهایی است که خود دعوت نیستند ولی دیگران را به دور زدن و تضعیف نظام متهم می سازند.

او در تویترش نوشته است:” بابا اگر شما تنگ نظری را کنار بگذارید، هر افغان عسکر و سفیر این نظام است چه معاش خور حکومت باشد یا نه.”

شماری از چهره هایی که به نشست مسکو دعوت شده اند، می گویند که بحث بر سر نظام سیاسی و چگونگی ورود طالبان به قدرت از بحث های مهم این نشست به شمار می روند.

آنان تایید می کنند که در مذاکره با طالبان، ارزش های قانون اساسی و حفظ نظام موجود خط سرخ به شمار می روند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *