صالح: پاکستان در گفتگوهای صلح ذلت افغانستان را می‌خواهد

امرالله صالح سرپرست پیشین وزارت امور داخله با اشاره به گفتگوهای مقام‌های امریکایی و نمایندگان طالبان پیرامون روند صلح افغانستان می‌گوید که پاکستان در این گفتگوها، ذلت افغانستان را پیشنهاد کرده است.

زلمی خلیل‌زاد نماینده امریکا در افغانستان پس از دیدار با نمایندگان طالبان در قطر گفته است که کلید صلح افغانستان در کابل است و افغان‌ها باید اختلافات‌شان را کنار بگذارند و از فرصت پیش آمده استفاده کنند.

اما امرالله صالح در واکنش به این اظهارات آقای زلمی خلیل‌زاد گفته:” شنیدم که گفته شد کلید صلح در کابل است. متاسفانه این یک ارزیابی بسیار سطحی است. ولی کلید صلح در راولپندی است نه در کابل.”

آقای صالح گفته است:” اگر بپذیریم که کلید صلح در کابل است یعنی اینکه آغازگر توطیه‌ها و دسیسه‌ها ما بوده‌ایم نه دشمن و نه بیگانه. اگر بپذیریم که کلید صلح در کابل است معنایش این است که اسلام آباد و دستگاه سبوتاژ ضد افغانستان را در آن کشور برات میدهیم و گناهان نا کرده را به شانه‌های این ملت مظلوم می‌اندازیم. اگر بپذیریم که کلید صلح در کابل است همان روایت قدیمی حیله‌گران را می‌پذیریم که می‌گفتند ما در عقب این فاجعه نیستیم بلکه مشکل در خود افغان هاست. اگر بپذیریم که کلید صلح در کابل است معنایش این است که ده‌ها هزار فرزند این خاک در تجاوز کشته شدند نه در دفاع.”

وی افزوده:” در اصل دشمن نمی‌خواهد ارگ تصمیم گیر باشد. اینکه بر کرسی ارگ کی نشسته بحث ثانوی و دوم است. تلاش این است که مانند سالهای دهه نود ارگ و کابل نه در محور تحولات بلکه در حاشیه تحولات قرار گیرد و مرکز ثقل تصمیم گیری‌ها و رشته سرنوشت ما به بیرون انتقال یابد.”

سرپرست پیشین وزارت امور داخله گفته:” دشمن می‌گوید من حاضرم کشتار خارجی و امریکایی را همین لحظه توقف بدهم و هر نوع ضمانت که خارجی‌ها میخواهند در اختیارشان قرار بدهم ولی یک لحظه حاضر نیستم که کشتار افغانها را توقف بدهم الی اینکه به روایت و فلسفه ای من تسلیم شوند.”

طالبان پیش از این گفته بود که آتش بس شامل نیروهای خارجی در افغانستان است نه حکومت افغانستان.
این در حالی است که گفته می‌شود گفتگوهای صلح امریکا با دولت افغانستان به یک نتیجه مطلوبی رسیده است هرچند در این زمینه هیچ اعلامیه از توافقات انجام شده نشر نشده است اما دو طرف مذاکره کننده از روند گفتگوها خوشبین هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *