عمر داوودزی؛

دیدگاه رهبران سیاسی و مذهبی پاکستان در باره صلح تغییر کرده

مقامات در شورای صلح افغانستان می‌گویند که دیدگاه رهبران سیاسی و مذهبی پاکستان در باره صلح افغانستان تغییر کرده و حالا آنان، از گفتگوهای طالبان و حکومت افغانستان حمایت می‌کنند.

عمر داوودزی، رییس دبیرخانه شورای صلح افغانستان می گوید که در دیدار با رهبران مذهبی و سیاسی پاکستان، تغییرات جدی در دیدگاه شان مشاهده کرده است.

عمر داوودزی هفته گذشته، به اسلام آباد رفت و با شماری از مقامات و رهبران مذهبی این کشور دیدار کرد.

در پی این دیدارها، مولانا فضل الرحمان از رهبران مذهبی و از حامیان سرسخت طالبان در پاکستان هم در گفت‌وگویی تازه با رسانه‌ها از طالبان خواسته برای تامین صلح در افغانستان با جانب حکومت افغانستان مذاکره کنند.

به گزارش بی بی سی، رهبر جماعت علمای پاکستان که بارها جنگ طالبان در افغانستان را جهاد مشروع خوانده بود، در گفت‌وگو با صدای آمریکا گفته: “موقف حزب من این است که صلح داخلی هم خیلی اهمیت دارد. جنگ طالبان با حکومت افغانستان است. به همان پیمانه که مذاکرات صلح با آمریکا ارزش دارد با حکومت افغانستان هم مهم است. رای من این است که برای صلح داخلی، مذاکرات داخلی هم نیاز است. اگر بحران کنونی با گفت‎وگوها و از راه صلح حل می‌شود ما خواهان آن هستیم و از صلح افغانستان حمایت می‌کنیم.”

برخی منابع طالبان نیز به بی‌بی‌سی گفته‌اند که پاکستان یک عضو ارشد این گروه را برای فشار آوردن بر طالبان، در خلال گفت‌وگوها با آمریکا بازداشت کرده است.

حافظ محب الله که در زمان رژیم طالبان در افغانستان وزیر حج و اوقاف بود در شهر پیشاور تحت بازداشت قرار گرفته است.

پاکستان حامی اصلی گروه طالبان به شمار می رود که سال‎ها متهم به حمایت مالی و معنوی از گروه طالبان بوده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن