هندوستان 26 پروژه به ارزش ۱۰ میلیون دالر را تمویل می‌کند

تفاهم‌نامه اجرای ۲۶ پروژه به ارزش ۱۰ میلیون دالر امریکایی در یک ویژه برنامه روز (دوشنبه ۲۴ جدی) میان وزارت‌ها و نهادهای مربوطه افغانستان و سفارت هندوستان امضا شد.

در این مراسم داکتر عبدالله عبدالله رییس اجرایی حکومت وحدت ملی نیز حضور داشت.

این پروژه‌ها در زمینه‌های تحصیلات عالی، معارف، صحت، انکشاف دهات، سرک، انرژی و آب، محیط زیست، کاریابی، توانمندسازی اقتصادی زنان و زراعت از سوی ۹ وزارت‌خانه و دو موسسه غیر دولتی در ۱۱ ولایت کشور تطبیق می‌شوند.

عبدالله عبدالله، می‌گوید که این پروژه‌ها براساس اولویت و نیاز مردم افغانستان در مناطق دوردست و محروم اجرا می‌شوند.

به گفته او، پروژه‌های کوچک انکشافی با تأثیرات بلند اجتماعی مردم مناطق دوردست را به زندگی امیدوار می‌سازد و همچنان به تأمین صلح کمک می‌کند.

عبدالله عبدالله با ابراز قدردانی از کمک‌های کشور هندوستان تاکید کرد که مالک این پروژه‌ها مردم افغانستان اند و وزارت‌ها و نهادهای مربوطه وظیفه دارند که این پروژه‌ها را به طور درست تطبیق کنند.

مصطفی مستور، وزیر اقتصاد کشور نیز در این مراسم گفت که در گذشته تطبیق پروژه‌های کوچک انکشافی نتیجه مثبت داشته است و مردم راضی‌اند

به گفته او، وزارت اقتصاد از مجموع ۵۷۷پروژه تعهد شده از سوی کشور هندوستاان به ارزش ۱۷۷ میلیون دالر، ۳۲۷ پروژهٔ آن را به ارزش ۶۵ میلیون دالر امریکایی تکمیل کرده است و روی بقیه آن‌ها کار جریان دارد.

وینی کمار سفیر هندوستان در کابل نیز می گوید که این پروژه‌ها براساس خواست دولت و مردم افغانستان در راستای منافع راهبردی دو کشور در نظر گرفته شده است که هدف آن تأمین صلح، کاریابی و ارایه خدمات به مناطق دوردست است.

وزارت اقتصاد می‌گوید که دولت هند ۱۶ پروژه دیگر در آینده نزدیک به افغانستان نهایی می‌سازد و تفاهم‌نامه‌های آن با وزارت‌های مربوطه امضا خواهد شد.

این پروژه‌ها براساس اهداف توسعه پایدار و اولویت مناطق دوردست و کمتر توسعه یافته اجرا می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن