افزایش ناامنی، ترور و آدم‌ربایی زیر حاکمیت طالبان؛

طی یک شبانه روز در 6 رویداد دست‌کم 15 تن کشته و یا زخمی شده اند

با تسلط دوباره طالبان بر کشور در نیمه آگست 2021 میلادی، امنیت و ثبات چه در بعد روانی و چه در بعد فزیکی نه تنها در جامعه تامین نشده بلکه براساس گزارشها، اوضاع از برخی جهات بدتر هم شده.

در تازه ترین مورد شام امروز وقوع یک انفجار در مرکز شهر کابل دست کم دو تن را زخمی کرده است.

خالد زدران، سخنگوی فرماندهی امنیه طالبان در ولایت کابل، شنبه‌شب، ۱۵ دلو، با نشر توییتی گفته است که این انفجار حوالی ساعت ۶:۰۰ شام در چهارراهی موسوم به پشتونستان از مربوطات حوزه دوم امنیتی شهر کابل، رخ داده است. به گفته او هدف این انفجار یک موتر نوع هایلکس ملکی بوده است.

در یک رویداد مرگبار دیگر در ولایت بلخ نیز هفت عضو یک خانواده به گونه مرموز با شلیک گلوله کشته شده اند. مسوولان طالبان در بلخ تایید کرده اند که هفت عضو یک خانواده در ولسوالی چمتال این ولایت با فیر گلوله به قتل رسیده‌اند.

به‌گفته سخن‌گوی فرماندهی امنیه‌ی طالبان در بلخ این قتل گروهی شب‌گذشته (جمعه، ۱۴ دلو) در روستای «جرقلعه»ی ولسوالی چمتال انجام شده و در میان کشته‌ها زنان و کودکان نیز شامل هستند.

در خبر دیگر، یک داکتر که شام روز جمعه در ولسوالی مقر ولایت غزنی مفقود شده بود، جسد بی جانش امروز در مربوطات این ولسوالی پیدا شده است. رسانه‌ها امروز شنبه به نقل از منابع محلی گزارش کرده اند که این داکتر جوان، افتخار‌احمد نام داشت و شام روز گذشته از ساحه سمند‌قلعه ولسوالی مقر این ولایت با یک عراده موتر نوع فلدر مفقود شده بود.

همزمان منابع محلی در ولایت جوزجان از قتل مرموز و بیرحمانه دو نظامی حکومت پیشین در این ولایت خبر داده‌اند. روزنامه هشت صبح به نقل از منابع محلی گزارش کرده که جسد ستار سیرت، عضو نیروهای ویژه ارتش حکومت پیشین، پس از دو هفته بازداشت از سوی طالبان، روز جمعه، ۱۴ دلو، از دره‌های مربوط به ولایت جوزجان پیدا شده است.

براساس معلومات منابع محلی، این سرباز پیشین ارتش به‌گونه شنیع و بی‌رحمانه به قتل رسیده است.

سلسله ترور و آدم‌ربایی زیر حاکمیت طالبان که داد از آزادی و امنیت میزند به اینجا ختم نمی‌شود. منابع محلی در ولایت هرات می‌گویند که افراد مسلح ناشناس در مرکز این ولایت یک جوان ۲۰ ساله را به قتل رسانده‌اند. این جوان عبدالقدیر نام داشته است. براساس گزارش رسانه ها این جوان دو روز قبل ابتدا به ضرب گلوله زخمی شده و امروز (شنبه، ۱۵ دلو) از شدت جراحات در شفاخانه جان داده است.

در سوی دیگر، ساکنان شهر ایبک، مرکز ولایت سمنگان می‌گویند که یک مرد جوان باشنده‌ی این شهر از سوی افراد مسلح ناشناس سه روز قبل ربوده شده و از سرنوشت وی خبری نیست.

به‌گفته‌ی منابع، این مرد قاری ضیا‌ءالحق نام داشته و روز چهارشنبه (۱۲ دلو) از سوی دو فرد مسلح سوار بر موتر در نزدیکی خانه‌اش ربوده و به جای نامعلومی منتقل شده است.

تلفات و حوادث فوق الذکر تنها شامل موارد جنایی و تروریستی است که تاکنون رسانه ای شده و شامل تلفات حوادث طبیعی و یا شهری نمی شود.

غلام حسین الهام

غلام حسین الهام، باشنده اصلی ولایت غزنی، خبرنگار چندین رسانه در چندسال اخیر بوده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *