الجزیره؛

آغاز مرحله دوم اخراج پناه‌جویان افغان بدون مدرک از پاکستان؛ هشتصد هزار نفر اخراج می شوند

خبرگزاری میثاق، خبرگزاری الجزیره در گزارشی، گفته؛ قرار است حکومت پاکستان مرحله دوم اخراج پناه‌جویان افغان بدون مدرک را از این کشور آغاز کند.

الجزیره روز یک‌شنبه، ۱۰ سرطان، گزارش داده است که احتمالاً در این مرحله حدود ۸۰۰ هزار پناه‌جوی افغان از پاکستان اخراج خواهند شد اما زمان آغاز این برنامه مشخص نشده است.

احتمال آغاز اخراج اجباری صدها هزار پناهجوی افغان از پاکستان با واکنش ها و نگرانی های شمار زیادی از نهادهای مدافع پناهجویان و نیز افغان های ساکن پاکستان روبرو شده است.

پیش از این، در مرحله نخست اخراج پناه‌جویان، از ماه نوامبر تاکنون، ۵۴۱ هزار پناه‌جوی افغان از پاکستان اخراج شده اند.

مقامات پاکستانی در آن زمان، گفته بودند که نزدیک به ۴.۴ میلیون پناه‌جوی افغان در این کشور زند‌گی می‌کنند که از این میان حدود ۱.۷۳ میلیون تن آن‌ها بدون مدرک اقامتی هستند.

با این حال، فیلیپا کندلر، رییس نمایندگی کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهنده‌گان (UNHCR) در اسلام آباد به الجزیره گفته است که پاکستان باید به‌منظور حمایت بین‌المللی از پناه‌جویان مشخصات آن‌ها را به‌گونه دقیق بررسی کند.

کندلر با رد ادهای دست داشتن پناهجویان در حملات هراس افکنی، گفته است:”آن‌ها [پناه‌جویان افغان] تنها افرادی هستند که فرار کرده‌اند و نیاز به حفاظت دارند و اگر اتباع افغان در فعالیت‌های تروریستی دست داشته‌اند، باید جداگانه با آن برخورد شود.”

دولت پاکستان ادعا کرده است که پنا‌جویان افغان را به دلیل دست داشتن در حملات علیه نیروهای امنیتی این کشور اخراج می‌کند.

شمار زیادی از نهادهای مدافع حقوق بشر و نیز فعالان حقوق بشر در پاکستان، نسبت به اخراج اجباری پناهندگان افغان از این کشور، ابراز نگرانی کرده اند.

پس از سقوط جمهوریت به دست طالبان، مییلون ها نفر از کارمندان پیشین حکومت، خبرنگاران و مدافعان حقوق بشر و افراد در معرض خطر، از ترس جان شان به کشورهای همسایه فرار کردند.

ایران و پاکستان دو کشوری هستند که بیشترین شمار پناهجویان را در خود جای داده است.

نوشته های مشابه