گزارش سالانه درباره آزادی های دینی در جهان؛

نگرانی امریکا نسبت به آزار و اذیت اقلیت های مذهبی در افغانستان

وزارت خارجه ایالات متحده امریکا، در گزارش سالانه خویش که روز چهارشنبه گذشته به نشر رسیده، تاکید کرده است که اقلیت های مذهبی در افغانستان همچنان در معرض تبعیض و خشونت قرار دارند.

در گزارش سالانه وزارت خارجه امریکا که در آن به آزادی بین المللی ادیان پرداخته شده، آمده است که “طالبان، جامعه را بر اساس تفسیر خود از شریعت اداره می‌کند و اقلیت های مذهبی و دینی از حمایت کامل این حکومت برخوردار نیستند.”

وزارت خارجه امریکا در این گزارش از منابع معتبری مانند سازمان های مدافع حقوق بشر، قربانیان خشونت های هدفمند بر اقلیت های مذهبی در سال ۲۰۲۳ استفاده کرده است.

وزارت خارجه ایالات متحده به نقل از منابع متعدد در این گزارش نگاشته است که طالبان “جمعیت شیعه مذهبان را به حاشیه رانده اند تا آن‌ها را مجبور به ترک کشور کنند”.

به نقل از صدای امریکا، رهبران هزاره در این گزارش به قتل های هدفمند هزاره ها، توسط طالبان که شامل سر بریدن یک مرد هزاره با پسرش در جاده‌ای در اروزگان می‌شود، اشاره کرده اند و به گفته این منابع “کشتار، شکنجه، و جابجایی اجباری” هزاره ها توسط طالبان و تصرف زمین ها و خانه های آن‌ها در چندین ولایت، همچنان ادامه دارد.

طبق یافته های این گزارش، طالبان تدریس فقه شیعه را در تمام مکاتب، به شمول مکاتب خصوصی، ممنوع اعلام کرده اند.

رهبران جامعه شیعه مذهب در این گزارش، گفته اند که “هیچ روحانی شیعه مذهب در شورای علمای ولایتی طالبان، شامل نیستند.”

طالبان، صد ها ملا امام شیعه را تعویض کرده اند و مدارس دینی دارای نصاب “جهادی” را در ۱۰ ولایت با برنامه درسی مجزا از سایر مدارس گشودند.

حملات سیستماتیک برضد شیعیان

درگزارش تازه وزارت خارجه امریکا به نقل از ریچارد بنت، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر افغانستان، گفته شده است که “حملات شاخه خراسان گروه داعش علیه جامعه شیعه هزاره در افغانستان، حملاتی “سیستماتیک” بوده و این حملات محکوم شده اند.”

در گزارش آمده است که اعضای گروه های اقلیت مذهبی گفته اند؛ “به دلیل ترس از خشونت، آزار و اذیت و تبعیض اجتماعی، از بیان علنی اعتقادات خود خودداری می‌کنند.”

شیعیان دوازده امامی و اسماعیلی بخش عمده ای از جامعه هزاره را تشکیل می دهند و در بسیاری از ولایت های افغانستان از جمله مناطق مرکزی، شمال، غرب و جنوب افغانستان ساکن هستند.

براساس گزارش ها، اکثریت شیعیان افغانستان که مربوط به قوم هزاره می شوند نیز در طول سالهای گذشته در معرض خشونت های سیتستماتیک و کشتار و شکنجه قرار داشته  اند.

شمار زیادی از چهره های مطرح بین المللی بارها نسبت به کشتار سیستماتیک هزاره ها که شیعه مذهب هستند هشدار داده و خواهان محافظت از این مردم شده اند.

همچنان در این گزارش آمده است که مسیحیان، مسلمانان احمدی، بهایی‌ها، هندوها و سیک‌ها از حضور در اجتماع تا حد ممکن خودداری کرده و در خفا به سر می‌برند و خواهان ترک افغانستان اند.

همچنان، اقلیت های مذهبی غیر مسلمان، مانند سیک‌ها، هندوها، مسیحیان و بهاییان از آزار و اذیت مسلمانان سخن گفته و تاکید کرده اند که “از افشای هویت دینی خود، هراس دارند.”

در ماه جولای سال گذشته، اداره کلیسا ها که یک بنیاد دینی است، اعلام کرد که “طالبان برای محو کامل مسیحیت یا هر اقلیت دینی دیگر در افغانستان، تلاش می‌کنند”.

وزارت خارجه ایالات متحده در این گزارش می افزاید که در طول سال ۲۰۲۳، حکومت ایالات متحده به تخلیه صد ها عضو آسیب پذیر گروه های اقلیت مذهبی و دینی از طریق مهاجرت، اسکان مجدد پناهجویان و گزینه آزادی مشروط کمک کرده است.

حکومت ایالات متحده همچنان متعهد به ارایه کمک های بشردوستانه و رفع سایر نیازهای اساسی مردم افغانستان است و در تعاملات خود با طالبان، روی “احترام به حقوق بشر از جمله آزادی ادیان” تاکید می‌کند.

در گزارش وزارت خارجه امریکا، افغانستان در بخش آزادی‌های ادیان، در ردیف کشورهای تحت نگرانی خاص قرار گرفته است و این کمیسیون می‌گوید که به وزارت خارجه ایالات متحده توصیه کرده است که پنج کشور را، به شمول افغانستان، آذربایجان، هند، نایجریا و ویتنام” در فهرست کشور های تحت نگرانی خاص” قرار دهد.

برنامه امریکا برای حمایت از آزادی ادیان در افغانستان

درگزارش سالانه وزارت خارجه امریکا گفته شده است که تعامل  امریکا با طالبان با تمرکز روی محدودیت های وضع شده بر زنان و دختران، به شمول حقوق اقلیت های دینی، آزادی مذاهب و پایبندی به معیار های حقوق بشر” صورت می‌گیرد.

تامس وست و رینا امیری دو نماینده خاص امریکا برای افغانستان این تعامل را دنبال می کنند و این دو، علاوه بر رایزنی با مقامات طالبان، به شکل دوامدار، با نمایندگان جامعه مدنی و فعالین حقوق زن افغانستان نیز ملاقات می‌کنند.

درگزارش گفته شده است که امریکا از نزدیک با شرکای بین المللی خود همکاری می‌کند تا به طالبان یادآوری کند که آن‌ها باید به مسوولیت احترام به حقوق همه شهروندان افغانستان، بدون توجه به اعتقادات مذهبی و دینی شان، پایبند باشند.

همچنان امریکا “برخی تحریم ها را نیز بر طالبان و اعضای شبکه حقانی وضع کرده است و این تحریم ها طوری طرح شده است که به ارسال کمک های بشری و فعالیت تاسیسات مالی و تجارتی افغانستان، آسیبی نمی‌رساند.

هم اکنون طالبان به شکل تندروانه ای فقه حنفی را در تمام قوانین خویش، به اجرا گذاشته است و در قوانین اجرایی، پیروان دیگر مذاهب ناگزیر به پیروی از این دستورات خشن طالبان هستند.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید

بستن