برای چندمین بار؛

حامد کرزی خواستار بازگشایی مکاتب و دانشگاه ها به روی دختران شد

خبرگزاری میثاق- حامد کرزی، رییس جمهوری پیشین کشور همزمان با فرارسیدن سال جدید خورشیدی، از طالبان خواست تا مکاتب و دانشگاه ها را بر روی دختران و زنان افغانستان باز کنند.

رییس جمهوری پیشین کشور امروز، یکشنبه، ۲۷ حوت در صفحه ایکس خود نوشته است که معمولا “روزهای شروع درس برای دختران و پسران ما مثل ایام جشن و عید است.”

به گفته کرزی، آموختن دانش راه بقا، رشد، افتخار و رهایی هر جامعه‌ انسانی است و به همین دلیل، او از گروه طالبان می ‌خواهد تا مکاتب و دانشگاه‌ها را به ‌روی دختران بگشایند تا کشور از احتیاج به بیگانگان رهایی یابد.

او افزوده است: “متأسفانه نزدیک به سه سال است که دختران کشور از تحصیل محروم شده‌اند و نمی‌توانند به مکتب و دانشگاه بروند، علم بیاموزند و در نتیجه به خانواده و کشور خود خدمت کنند.”

این چندمین بار است که رییس جمهور پیشین افغانستان از طالبان خواسته تا مکاتب و دانشگاه ها را بر روی دختران و زنان افغانستان باز کنند.

پس از سقوط افغانستان به دست طالبان، این گروه تمامی مکاتب و دانشگاه ها را به روی دختران و زنان افغانستان مسدود کرد.

براساس آمارهای سازمان ملل متحد، براثر این دستورات طالبان بیش از دو میلیون دختر در افغانستان از آموزش و تحصیل بازمانده‌اند و شمار زیادی از خانواده ها، مجبور شده اند تا برای تحصیل دختران شان از کشور خارج شوند.

گزارشگر: ثریا رسولی

نوشته های مشابه

همچنین ببینید

بستن