چرا پاکستان موشک‌هایش را به اسم سلسله‌های تاریخی نامیده است؟

هند و پاکستان پس از جدایی در سال ۱۹۴۷میلادی به رقبای سرسخت در منطقه تبدیل شدند و رقابت نظامی بین این دو کشور از سه دهه پیش آغاز شد که تاکنون ادامه دارد.

یکی از موضوعات قابل‌ تأمل در رقابت موشکی و تسلیحاتی هند و پاکستان، استفاده پاکستان از اسامی سلسله‌های تاریخی و اسلامی مرتبط با خاک‌های افغانستان فعلی است. هند در سال ۱۹۸۳میلادی پروژه ساخت موشک «پریتهوی» را آغاز کرد که نگرانی پاکستان را به دنبال داشت. دهلی این موشک را در سال ۱۹۸۸ میلادی با موفقیت آزمایش کرد و این دقیقاً زمانی بود که اسلام‌آباد نیز به فناوری موشکی دست یافته بود.

یک سال پس از اولین آزمایش موشکی هند، پاکستان نیز در سال ۱۹۸۹، نخستین موشک خود را تحت نام «هاتف» که یک اصطلاح دینی به معنای «آوازدهنده» است، آزمایش کرد و متعاقب آن انواع موشک‌های دیگر را در خط تولید قرار داد. همان‌طور که اشاره شد، اسم بسیاری از موشک‌های پاکستان، سلسله‌های تاریخی و اسلامی مرتبط با خاک‌های افغانستان فعلی است. «غزنوی»، «غور» و «ابدالی»، سه موشک بالستیک پاکستان هستند که اسم آن‌ها از سلسله‌های تاریخی گرفته شده است. موشک‌های بالستیک، بزرگ‌ترین، سنگین‌ترین و پرهزینه‌ترین موشک‌هایی هستند که برد زیادی دارند و قدرت تخریب آن‌ها نیز بالاست. «بابر» یکی دیگر از موشک‌های ساخت پاکستان است که در ردیف موشک‌های «کروز» طبقه‌بندی می‌شود.

اسم این موشک نیز از نام «ظهیرالدین بابر» بنیان‌گذار سلسله بابری یا مغولی هند گرفته شده است. موشک «خلجی» نیز در حال ساخت است که هنوز جزئیات آن رسانه‌ای نشده است. پاکستان برای نام‌گذاری موشک‌های خود به سلسله‌های تاریخی، پنج هدف عمده را دنبال می‌کند. نخست این که سلسله‌های غزنوی، غوری، خلجی، بابری و ابدالی، مسلمان بودند و پاکستان با استفاده از اسامی این سلسله‌ها، می‌خواهد مسلمان‌های جهان و به خصوص اقلیت مسلمان هند را علیه هند، تشجیع و تحریک کند. هدف دوم پاکستان از این نام‌گذاری، به حضور کوتاه‌مدت و طولانی‌مدت این سلسله‌ها در هند برمی‌گردد که برای هندیان، نام‌های آشنا اما توأم با وحشت هستند. هدف سوم پاکستان از نامیدن موشک‌های خود به سلسله‌های تاریخی، جلب‌توجه کشورهای ترک‌تبار مثل ترکمنستان، ترکیه و ازبکستان و حتی چین و مغولستان است.

با این که عده‌ای، غزنوی‌ها، غوری‌ها، خلجی‌ها و بابری‌ها را سلسله‌های افغانی می‌دانند اما آنان ترک‌تبار بودند و نه افغانی‌تبار. اگر افغانی دانستن این سلسله‌ها صرفاً به خاطر این که خاستگاه آنان افغانستان بوده، این هم درست نیست زیرا زمانی که آنان هند را تصرف کردند، کشوری به نام افغانستان در جغرافیای عالم وجود نداشت. فقط ابدالی‌ها را می‌توان یک سلسله افغانی نامید که پاکستان برای جلب‌توجه پشتون‌های پاکستان و البته افغانستان، یکی از موشک‌های بالستیک خود را به همین اسم، نامیده است.

هدف پنجم و نهایی پاکستان از نامیدن موشک‌های خود به سلسله‌های تاریخی، تحقیر دولت هند و زنده کردن دردها و آلام هندی‌هاست. نام‌های مهم‌ترین موشک‌های پاکستان، مربوط سلسله‌هایی هستند که هرکدام به نوبت خود، هند را مورد تاخت‌وتاز قرار دادند، غارت کردند و دمار از روزگار هندی‌ها برآوردند. سخن پایانی این که پاکستان در حالی هدفمندانه موشک‌هایش را به اسم سلسله‌های تاریخی نامیده است که این سلسله‌ها هیچ ارتباط تاریخی و جغرافیایی با پاکستان نداشته‌ و ندارند.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *